Marco Speicher

Researcher

Loading...


Scholar Profile
Loading...
 

Research Interests

3D User InterfacesVirtual RealityInteraction on Public Displays3D Interaction
 
Marco Speicher ist seit 2014 wissenschaftlicher Mitarbeiter und Doktorand am Deutschen Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz (DFKI). 2014 absolvierte er den Master of Science (M.Sc.) an der Universität des Saarlandes zu dem Thema "Exploring 3D Interaction Techniques for Stereoscopic Content using Consumer Tracking Devices". Seine Forschungsschwerpunkte sind die Interaktion mit 3D-Benutzerschnittstellen in virtuellen Umgebungen, sowie Virtual Reality Anwendungen. Herr Speicher ist Teil des Forschungs- und Entwicklungsteams des Innovative Retail Laboratory (IRL) und befasst sich im Rahmen dessen mit dem Schwerpunktthema der technologischen Weiterentwicklung von Demonstratoren, fokussiert auf Virtual Reality Shopping. Im Rahmen des Software Campus, einem durch das Bundesministerium für Bildung und Forschung geförderten Entwicklungsprogramms, untersucht er aktuell Chancen und Risiken einer online VR Shopping Plattform.
 

Key Projects

 

Projects

  • Indoor Navigation App (09/2013 - 03/2014)
  • Artikelfinder 2.0 (04/2014 - 10/2014)
  • Der mobile Artikelfinder (11/2014 - 04/2015)
  • LoEnergy (05/2015 - 09/2015)
  • Artikelfinder 3.0 (10/2015 - 03/2016)
  • Poco Artikelfinder (04/2016 - 08/2016)
  • Bäckerei Terminal (06/2016 - 09/2016)

 

Professional Activities

 

Teaching

 

Open and Ongoing Topics for BSc/MSc Theses

  • Exploring Reading Experience and Performance in Virtual Environments (OPEN)
  • A Framework for Rapid Evaluation of Virtual (Online) Shopping Prototypes (OPEN)
  • User Interfaces in VR (ongoing BSc: Jan Ehrlich, Q3 2017)
  • Developing of a Virtual Reality Shopping Experience in a Virtual Apartment (ongoing BSc: Philip Hell, Q3 2017)
  • An Alternative Store Design and Layout for Location-aware Product Information Displays in Retail Environments (ongoing MSc: Nadja Rutsch Q4 2017)
  • Login Methods for Virtual Reality Applications (ongoing BSc: Daniel Schäfer, Q4 2017) 
  • Development and Evaluation of a Virtual Presentation Training Framework (ongoing MSc: Andreas Theiser, Q4 2017)

However, if you are interested in doing a BSc-/MSc-Thesis in the field of 3D User Interfaces and/or Virtual Reality feel free to contact me!

 

Finished Theses Topics

Master's Theses

  • Empirical Analysis of Selection-based Text Entry in Virtual Reality (Pascal Ziegler, Jun 2017)
  • Design Patterns und Evaluationsheuristiken zur Unterstützung der Gestaltung von Mixed Reality-Applikationen für Microsofts HoloLens (Tobias Walter, Mai 2017)

Bachelor's Theses

  • Developing a Framework for Rapid 3D User Interface Evaluation (Henrik Bergmann, Jul 2017)
  • Developing a Prototype of a dynamically-constructed Virtual Reality Environment for e-Commerce Experiences (Sebastian Cucerca, Oct 2016)
  • Development and Evaluation of a Virtual Reality Furniture Arrangement Toolkit using differente Interaction Techniques (Gian-Luca Kiefer, Oct 2016)
  • A Hyper-Responsive Sequential Storytelling System (Sarah Rescow, Oct 2016)
  • TatortVR: Eine Entwicklungsumgebung für Virtual Reality (Rafael Theis, May 2016)
  • Monsters in the Box: Engaging Pedestrians with Media Facades Through Gaming (Pascal Ziegler, April 2016)

Publications ()

Loading...