Open Thesis Topics

Gamewall statt Paywall: Untersuchung von Game-Ansätzen zur Interaktion mit Werbematerial im Kontext von Online-Artikeln.

Online-Plattformen haben heute die Wahl Werbung zu schalten oder bestimmte Bereiche durch Paywalls abzutrennen und nur zahlenden Mitgliedern zugänglich zu machen, um eine gewisse Rentabilität zu erzielen. Bei der Schaltung von Werbung ist dabei immer die Frage, ob Nutzer*innen diese auch wahrnehmen, oder ob diese sogar durch den Einsatz von Ad-Blockern unterbunden wird.

In dieser Arbeit soll untersuchen werden, ob durch den Einsatz von Spiele-Ansätzen (z. B. Games With A Purpose, Advergames oder Gamification), die Akzeptanz zum Konsum von Werbung vergrößert werden kann (z. B. indem Nutzer*innen durch Interkation mit werbebasierten Spielinhalten eigentlich kostenpflichtige Inhalte freispielen können). In einem ersten Schritt soll mit einer Online-Umfrage eruiert werden, wie die Akzeptanz solcher Ansätze aus Nutzer*innensicht ist. Dazu müssen erste Spielkonzepte entwickelt und im Rahmen der Online-Umfrage präsentiert werden. In einem zweiten Schritt ist das vielversprechendste Konzept prototypisch umzusetzen und (im Falle einer Masterarbeit) abschließend hinsichtlich Nutzerakzeptanz und wirtschaftlicher Tragfähigkeit zu evaluieren.

Die Abschlussarbeit erfolgt in Kooperation mit der Mediengruppe Saarbrücker Zeitung / Trierischer Volksfreund als Praxispartner. Mit ihren Print- und Digitalangeboten, wie Saarbrücker Zeitung, Trierischer Volksfreund, den Anzeigenblättern, SOL.de und FuPa realisiert die Mediengruppe mehr als 26 Mio. Nutzerkontakte im Monat. Im Rahmen der Abschlussarbeit kann die Online-Umfrage über www.saarbruecker-zeitung.de bzw. www.volksfreund.de zielgruppengerecht geteilt werden und die Machbarkeit der Spieleansätze auch an Hand eines realen Szenarios diskutiert werden.

Seitens des Lehrstuhls werden Pascal Lessel und Maximilian Altmeyer die Arbeit betreuen.

Voraussetzungen

  • Vorkenntnisse im Bereich von Studien.
  • Vorkenntnisse im Bereich der statischen Auswertung.
  • Gute Programmierkenntnisse und Fähigkeiten

Bewerbung

Per E-Mail an maximilian.altmeyer@dfki.de zusammen mit den folgenden Informationen:

  • geplantes Startdatum der Arbeit
  • geplantes Abschlussdatum der Arbeit
  • kurzes Motivationsstatement, warum die Arbeit für Sie interessant ist
  • kurze Zusammenfassung, weshalb Sie ein(e) geeignete(r) Kandidat(in) für das Thema sind, insbesondere auch in Hinblick auf die Anforderungen
  • Ihr “Transcript of Records”
  • Exemplarisch, ein Spielkonzept, dass Sie motivieren würde, ihren Ad-Blocker auszuschalten

See personal profile of Maximilian Altmeyer

Im Rahmen einer Bachelorarbeit in Zusammenarbeit zwischen dem DFKI und dem Einzelhändler Globus soll untersucht werden, wie ein „Digitaler Kassenbon“ realisiert werden kann. Es sollen dabei sowohl bereits existierende Lösungskonzepte in Betracht gezogen werden, als auch eigene Konzepte entwickelt werden. Eine prototypische Umsetzung einer skalierbaren Lösung soll die Arbeit abrunden.

Fokus:

  • Konzeption einer gut skalierbaren Lösung für digitale Kassenbons
  • Prototypische Umsetzung einer konzeptionierten Lösung


Mögliche Lösungsschritte:

  • Recherche bestehender Lösungsansätze
  • (Online-) Umfrage bzgl. Anforderungen (aus Kunden- und/oder Händlersicht) für einen digitalen Kassenbon
  • Entwicklung eines Konzeptes für eine digitale Kassenbon-Lösung
  • Prototypische Implementierung des entwickelten Konzeptes
  • Evaluation der prototypischen Implementierung


Voraussetzungen:

  • Gute analytische Fähigkeiten
  • Gute Programmierkenntnisse
  • Vorteilhaft: Erfahrung mit Umfragen / Anforderungserhebung
  • Vorteilhaft: Erfahrung in der Entwicklung skalierbarer Lösungen

 

Bewerbung:

Bitte sende eine E-Mail an Frederic Kerber mit folgenden Informationen:

  • Geplanter Start / geplantes Ende der Bachelorarbeit
  • Kurze Motivation (max. 0,5 Seiten), warum du dich für dieses Thema interessierst und warum du ein*e geeigneter Kandidat*in zur Bearbeitung des Themas bis
  • Aktuelle Notenübersicht
  • Relevante Vorlesungen / Seminare / Vorerfahrungen, die für die Bearbeitung des Themas von Vorteil sind

See personal profile of Frederic Kerber

In this work you will investigate different customization degrees (e.g., just having the option to disable or enable gamification; full customization of every aspect the gamification offers) for a gamification intervention. The context in which this should be tested can be negotiated and this will also moderate the type of study to conduct (e.g., lab study vs. online study). Also the aspects that you want to investigate can be negotiated as well (e.g., user experience, task efficiency, ...)

Focus

This work will mainly focus on conducting studies. To do these, you also need to implement a study prototype.

Prerequisites

  • Read our papers on "bottom-up" gamification (1234)
  • Background or interest in gamification
  • Experience with web development
  • Completed HCI and/or Statistics lecture and ideally already attended at least one seminar at our chair

How to apply

Please send me an email with the following pieces of information (if you do not answer every point, your application will not be considered):

  • When you plan to start the thesis
  • When you plan to finish the thesis
  • A short motivational statement why this topic is interesting for you
  • A summary why you be a good fit for this topic
  • Your transcript of records
  • A suggestions of at least 3 different customization degrees (not including the two examples mentioned here) (max. 1 A4 page)

See personal profile of Dr. Pascal Lessel

In this work you will investigate whether "bottom-up" gamification has a positive impact on the experience of "flow" in comparison to a baseline (not using gamification) and a non-customizable gamification condition. The context in which this should be tested can be negotiated and this will also moderate the type of study to conduct (e.g., lab study vs. online study).

Focus

This work will mainly focus on conducting studies. To do these, you also need to implement a study prototype.

Prerequisites

  • Read our papers on "bottom-up" gamification (1234)
  • Be familiar or get familiar with the concept of flow experience
  • Background or interest in gamification
  • Experience with web development
  • Completed HCI and/or Statistics lecture and ideally already attended at least one seminar at our chair

How to apply

Please send me an email with the following pieces of information (if you do not answer every point, your application will not be considered):

  • When you plan to start the thesis
  • When you plan to finish the thesis
  • A short motivational statement why this topic is interesting for you
  • A summary why you be a good fit for this topic
  • Your transcript of records
  • Which literature on flow you have read before applying for this topic. (You should definitely read at least one paper on this topic before applying!)

See personal profile of Dr. Pascal Lessel

In this work you will investigate the effects of offering a choice to enable or disable gamification in different context. Previously, (see below) we could show that offering this choice is beneficial in the context for image tagging for those that dislike the gamification used in the system. To get further insights, more contexts and more game configurations need to be considered. If this topic is done as Bachelor's (Master's) Thesis, you should select one (two) different context (that is suitable for a study) and implement one (two) further game configuration (per context), besides the to-be-implemented points and leaderboards.

Focus

The study prototypes needed to be implemented. Thus you should have solid (most likely web) programming skills. Additionally, user studies should be carried out.

Prerequisites

  • Read our previously published paper on "Enable or Disable Gamification?": Enable or Disable?
  • Read our papers on "bottom-up" gamification (123)
  • Background or interest in gamification
  • Experience with web development
  • Completed HCI and/or Statistics lecture and ideally already attended at least one seminar at our chair

How to apply

Please send me an email with the following pieces of information (if you do not answer every point, your application will not be considered):

  • When you plan to start the thesis
  • When you plan to finish the thesis
  • A short motivational statement why this topic is interesting for you
  • A summary why you be a good fit for this topic
  • Your transcript of records
  • Which other context would you pick and why do you think this is a reasonable context for a study setting (max 1 A4 page)

See personal profile of Dr. Pascal Lessel

In this work your task is to focus on creative live-streams on Twitch and to integrate means to allow for audience participation in these creative processes. For this, we will most likely focus on creative screens in which the streamer creates (digital) paintings. You will implement a Twitch Extension that allows the audience to participate in this drawing process, e.g., by allowing them to draw on a canvas (based on rules to be determined first). An export of the audience drawing is then provided to the streamer who finishes the art. More or different approaches can be investigated as well.

Focus

The main focus will be on the concept and implementation – so you should have a good programming skill. In addition, a user study should be conducted to investigate the users' perception.

Prerequisites

  • Experience with web development
  • Completed HCI and ideally already attended at least one seminar at our chair
  • Ideally, contact to art streamers

How to apply

Please send me an email with the following pieces of information (if you do not answer every point, your application will not be considered):

  • When you plan to start the thesis
  • When you plan to finish the thesis
  • A short motivational statement why this topic is interesting for you
  • A summary why you be a good fit for this topic
  • Your transcript of records
  • A description of which live-streams you consume and if you stay in contact to streamers already
  • A short sketch of how you can imagine to integrate the audience besides the above mentioned idea

See personal profile of Dr. Pascal Lessel

In this work your task is to investigate why “Bottom-up” gamification (i.e., you are able to customize the gamification to your needs) produces positive results. We want to focus on multiple aspects in a user study: ownership (“it is cool, because I could create it and I can identify with it), autonomy (“it is cool, because I was allowed to change it”), good fit (“it is cool, because it fits perfectly to me”) or time invest (“it is cool, because it took me so long to create it). We will conceptualize a study concept in this Master thesis that helps us to answer which of the aforementioned factors seems to be a driving factor for why “bottom-up” gamification is able to outperform “top-down” gamification.

Focus

The main focus will be the study. Thus, you should have a solid understanding of study design or be willing to read books in this area. It can be assumed that you also need to implement a “bottom-up” context to investigate the four aspects.

Prerequisites

  • Read our papers on "bottom-up" gamification (1234)
  • Completed HCI and ideally already attended at least one seminar at our chair
  • Background or interest in gamification

How to apply

Please send me an email with the following pieces of information (if you do not answer every point, your application will not be considered):

  • When you plan to start the thesis
  • When you plan to finish the thesis
  • A short motivational statement why this topic is interesting for you
  • A summary why you be a good fit for this topic
  • Your transcript of records
  • A one pager in which you describe how would a study looks like in which you find out whether or not time invest is a relevant factor in a “bottom-up” scenario. Obviously, if this is reasonable you can re-use this part already for the real study.

See personal profile of Dr. Pascal Lessel

Für Redakteure regionaler Medienhäuser ist es oft sehr aufwändig, aktuell in den Regionen relevante oder relevant werdende Themen zu identifizieren. Das gilt insbesondere für die Themen, die in der Bevölkerung diskutiert werden und von politischen Institutionen, Vereinen, Verbänden oder Unternehmen (noch) nicht aufgegriffen wurden. Inhalte und dazugehörige Diskussionen auf Social Media Plattformen wie Facebook und Instagram können oftmals schon einen Aufschluss darüber geben, welche Themen die Nutzer im Regionalen bzw. Lokalen zurzeit bewegen. Diese Quellen händisch auszuwerten, bedeutet allerdings einen großen Aufwand für die Redaktion und bietet somit die Grundlage für Verbesserungen.

Innerhalb der Arbeit soll daher anhand der Daten von Social Media Plattformen (bspw. Facebook / Instagram / Twitter) durch geeignete KI-Methoden erkannt werden, welche Themen in einem definierten Umkreis aktuell stark diskutiert werden, und von welcher Benutzergruppe (z. B. bzgl. Alter / Geschlecht) diese Themen mehrheitlich diskutiert werden bzw. welche Benutzergruppen das Thema interessant finden könnten.

Die Arbeit umfasst hierbei vier verschiedene Teilfragestellungen, die es zu lösen gilt:

  1. Welche Datenquellen, d.h. welche Social Media Plattformen/APIs und welche Bereiche innerhalb dieser Portale, eignen sich am besten als Datenbasis zur Erkennung der diskutierten Themen?

  2. Wie (bspw. anhand von geeigneten KI-Methoden) können die Themen aus den Textquellen extrahiert werden?

  3. Wie kann die Zielgruppe (bzgl. demographischer Daten wie Alter / Geschlecht etc.) des Themas ermittelt werden?

  4. Wie muss eine Darstellung der gewonnenen Ergebnisse aussehen, damit sie für Redakteure als Zielgruppe verständlich sind?

 

Die Abschlussarbeit erfolgt in Kooperation mit der Mediengruppe Saarbrücker Zeitung / Trierischer Volksfreund als Praxispartner. Mit ihren Print- und Digitalangeboten, wie Saarbrücker Zeitung, Trierischer Volksfreund, den Anzeigenblättern, SOL.de und FuPa realisiert die Mediengruppe mehr als 26 Mio. Nutzerkontakte im Monat. Der Ersteller (m/w/d) der Abschlussarbeit erhält zur Definition der Anforderungen von Redaktionen in genannter Fragestellung Zugang zu Redaktionsmitarbeitern. Darüber hinaus unterstützt die Mediengruppe die Erstellung der Abschlussarbeit durch einen festen Ansprechpartner/Coach und die Anbahnung von Kontakten zur Erschließung benötigter Ressourcen, wie beispielsweise den Zugang zu Daten der Social Media Plattformen.

 

Voraussetzungen

  • Sehr gute Programmierkenntnisse

  • Idealerweise Vorkenntnisse in KI-Methodiken

  • Idealerweise Nutzer von Social Media Plattformen / bereits Erfahrung mit entsprechenden Social Media APIs

  • Optional Vorkenntnisse im Bereich Textanalyse

 

Bewerbung

Per Email an frederic.raber@dfki.de zusammen mit den folgenden Informationen:

  • geplantes Startdatum der Arbeit

  • geplantes Abschlussdatum der Arbeit

  • kurzes Motivationsstatement, warum die Arbeit für Sie interessant ist

  • kurze Zusammenfassung, weshalb Sie ein(e) geeignete(r) Kandidat(in) für das Thema sind

  • Ihr “Transcript of Records”


See personal profile of Frederic Raber

In this work, your task is to implement a game with a purpose, but also helps in collecting hand-drawn sketches with annotations for machine learning. Your task will be to design and implement a suitable game, and to evaluate it in a user study. This game should integrate game mechanics that fit the purpose of generating/annotating sketches via touch input, stylus, or digital pens. The focus shall be on integrating interactive machine learning techniques via game mechanics that, e.g., enable the user to interactively train a machine learning model which is used during the game and has an effect on the game (i.e., the better the model, the better it supports the user in accomplishing the objective of the game).

Focus

The design and implementation of the game mechanics. You should have solid programming skills and, at best, experience with Unity 3D or another game development engine of choice. A user study will be conducted in the context of the game.

How to apply

Please send me an email with the following pieces of information (if you do not answer every point, your application will not be considered):

  • When you plan to start/finish the thesis (approximately)
  • A short motivational statement why this topic is interesting for you (max. 0.5 pages)
  • Preliminary concept draft for a game (strong focus on the interactive machine learning integration) (circa 1 page)
  • Your transcript of records

See personal profile of Michael Barz